HØJESTERETSDOM – FLYFORSINKELSER
107
post-template-default,single,single-post,postid-107,single-format-standard,stockholm-core-2.3,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-9.7,ajax_fade,page_not_loaded,menu-animation-underline-bottom,,qode_menu_

HØJESTERETSDOM – FLYFORSINKELSER

Højesteret afsagde 4. april dom i 2 sager om flypassagerers krav på økonomisk kompensation ved flyforsinkelser. Højesteret gav passagererne medhold.

 Dansk Luftfart finder den retlige udvikling stærkt bekymrende. Fortolkningerne af EU Forordning 261/2004 ved EU-domstolen har udvidet forordningens anvendelsesområde, således at der nærmest gælder objektivt ansvar for flyselskaber ved forsinkelser forårsaget af uforudsete tekniske fejl. Domstolen har navnlig i den ene af sagerne (sag 41) i praksis sat forordningens parallelle hensyn til flysikkerhed helt ud af kraft. I dommen anerkender Højesteret – i lighed med den såkaldte Van der Lans-dom ved EU-domstolen – at fabrikationsfejl kan være en usædvanlig omstændighed. Højesteret går imidlertid et skridt videre ved at slå fast, at det forhold at den skjulte fabrikationsfejl opdages under en rutinemæssig pre-flight inspektion i sig selv gør, at der ikke er tale om en usædvanlig omstændighed. Det er efter vores opfattelse en meget vidtgående fortolkning, siger direktør Michael Svane. Dansk Luftfart vil derfor lægge pres på det politiske system i EU. Nu må vi tage bolden til den politiske scene for at se, om vi kan finde en bedre balance mellem hensynet til, at passagerer skal have kompensation og også hensynet til luftfartsselskaberne, siger han.