Brancheforeningen Dansk Luftfart | 2017: LUFTFARTSSTRATEGIENS ÅR
129
post-template-default,single,single-post,postid-129,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.3,menu-animation-underline-bottom

2017: LUFTFARTSSTRATEGIENS ÅR

I 2017 ser vi frem til at få vedtaget en luftfartspolitisk strategi, der aktivt og ambitiøst udvikler Danmark som det førende luftfartsland i Nordeuropa. Det er afgørende, at luftfartsstrategien integreres i regeringens vækststrategi. Målet er derfor at styrke tilgængeligheden såvel internationalt som nationalt. Danske virksomheder har behov for, at strategien fastholder og udvikler luftfartsbetjeningen til og fra hele Danmark bedst muligt.

Heri indgår også, at vi har effektive og konkurrencedygtige lufthavne, der understøtter luftfartsselskaber, der skaber vækst og beskæftigelse i det samlede erhvervsliv, herunder erhvervsturismen. Flyruter til og fra alle væsentlige markeder for dansk erhvervsliv er vitale. Det gælder også i relation til luftfragten, der i ton udgør ca. 1 % af Danmarks eksport, men målt i værdi godt 1/3 af eksporten.

Uddannelsesmæssigt har erhvervet brug for en særlig indsats ikke mindst i forhold til piloter og flymekanikere. Vi håber, at regering og Folketing vil sikre et stærkt statsligt engagement i disse uddannelser. Vi har brug for en strategi, der understøtter den samlede fødekæde inden for luftfarten.

Det er vigtigt at strategien tager sigte på alle dele af luftfarten. Det gælder lufthavne, ruteflyvning, charterflyvning og general aviation.

Luftfartsstrategien skal også sikre et stærkt dansk engagement internationalt, herunder ikke mindst i relation til EU. Den europæiske luftfartspakke er grundlaget for den fremtidige politikudvikling, når der eksempelvis gælder luftfartsaftaler med tredjelande.