AFSKAF SÆRREGLERNE
59
post-template-default,single,single-post,postid-59,single-format-standard,stockholm-core-2.3,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-9.8,ajax_fade,page_not_loaded,menu-animation-underline-bottom,,qode_menu_

AFSKAF SÆRREGLERNE

Brancheforeningen Dansk Luftfart: Afskaf danske særregler om konkurssikring på flyrejser

De danske særregler om konkurssikring på flyrejser er konkurrenceforvridende. Det konkluderer en ny rapport fra Erhvervs- og Vækstministeriet. De danske særregler blev indført i 2010 i lyset af Sterlings konkurs, og reglerne gør det obligatorisk for alle rejseudbydere at være forsikret af Rejsegarantifonden og har været en betydelig økonomisk byrde for rejseudbyderne.

– Vi er glade for, at rapporten så klart påviser problemerne med den gældende lovgivning, som Dansk Luftfart har peget på i flere år. Vi er også meget tilfredse med, at rapporten og ministeren afviser et forslag om, at alle afrejsende passagerer fra danske lufthavne i stedet skal pålægges en afgift til finansiering af en konkursfond. Det vil nemlig skabe endnu større problemer. Det eneste rigtige at gøre er nu at få afskaffet særreglerne, siger Per Henriksen, Ministeren konkluderer i rapporten, at det ikke er hensigtsmæssigt med yderligere dansk særlovgivning på dette område og tilkendegiver, at der i stedet skal arbejdes for en fælles europæisk løsning.

– Det kan vi i BDL klart tilslutte os. Men EU-løsninger tager tid, og hvis ikke reglerne rulles tilbage til tiden før 2010, vil det danske luftfartserhverv fortsat straffes for at være danske. Vi opfordrer derfor regeringen til at få ophævet de danske særregler hurtigst muligt, siger Per Henriksen.
Fakta om de danske særregler:
De danske særregler blev indført i 2010 og har forpligtiget rejseudbyderne til dels at udbyde en konkursdækning mod betaling af et bidrag på 20 kroner, samt dels at stille en økonomisk garanti der modsvarer salget af forudbetalte billetter. Ordningen har på den ene side været en begrænset succes.
I 2011 tilvalgte kun ca. 125.000 rejsende dækningen, modsvarende knap 0,9 % af samtlige afrejsende fra danske lufthavne. Til gengæld har loven påført luftfartserhvervet betydelige administrative og økonomiske byrder. Loven har også stillet de danske luftfartselskaber dårligere i den internationale konkurrence, fordi loven efter den såkaldte Norwegian-dom kun omfatter selskaber med fysisk salg af billetter i Danmark. De fleste udenlandske selskaber, herunder lavprisselskaberne, der udelukkende sælger over internettet, kan derfor ikke omfattes af loven, selv om de transporterer en meget stor andel af forbrugerne.
Lovændringen i 2010 indeholdt en bestemmelse om, at loven skulle evalueres efter to års forløb. Imidlertid er evalueringen først klar nu, næsten tre et halvt år efter, at loven blev gældende.

Rapporten fra Erhvervs- og Vækstministeriet kan findes her

Henvendelse til Per Henriksen (40 41 37 01) eller Michael Svane (40 36 13 48)