Myndigheder og luftfartsbranchen enige om retningslinjer for sikker flyrejse i COVID-tider
656
post-template-default,single,single-post,postid-656,single-format-standard,stockholm-core-2.4.5,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-9.12,ajax_fade,page_not_loaded,menu-animation-underline-bottom,,qode_menu_

Myndigheder og luftfartsbranchen enige om retningslinjer for sikker flyrejse i COVID-tider

Siden midten af marts har de fleste fly stået på jorden. Men de skal i luften igen – til gavn for eksporten, det hårdt trængte turismeerhverv og i sidste ende for de mange arbejdspladser, der er på spil.

Et internationalt sæt spillerregler for reduktion af smitterisikoen under flyrejsen er helt afgørende. Nu har det europæiske luftfartssikkerhedsagentur, EASA, udsendt et sæt retningslinjer. En ekspertgruppe nedsat i regi af Dansk Luftfart har gennem de seneste uger drøftet EASAs retningslinjer med de danske myndigheder (TRM; EM; TBST; SST). Der er enighed om, at retningslinjerne giver et godt grundlag for den sikre flyrejse.

”Luftfarten er international, så det er helt nødvendigt med internationalt gældende retningslinjer. Vi er meget tilfredse med, at der nu er enighed om enkle og pragmatiske regler, som kan skabe en tryg rejse for passagererne”, siger Michael Svane, Dansk Luftfart.

Retningslinjerne skal senest være implementeret den 15. juni, og betyder blandt andet at der skal bæres mundbind under hele rejseforløbet samt at det i en periode kun er passagerer og personale, der har adgang til lufthavnsterminalerne. Enkelte ting i EASA’s retningslinjer vil blive tilpasset danske forhold. Det gælder f.eks. afstandskrav, hvor den generelle danske anbefaling om 1 meter i normale situationer vil blive fulgt. EASA anbefaler selv, at man tilpasser efter lokale forhold, der hvor det giver mening. Retningslinjerne er midlertidige under coronakrisen.

”Det er vigtigt, at de rejsende kan føle sig trygge under rejsen, selv om der ikke indtil nu har været rapporter om overførsel med smitte af covid-19 på fly. I flyene er der et relativt sikkert miljø, fordi der er et effektivt luftskifte og luftfiltrering, og stolerækkerne fungerer som skærme mellem passagererne”, siger Michael Svane.

 

EASA’s retningslinjer kan findes her